Ετήσια
Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής
Μονάδας (έτος αναφοράς: 2022-2023)
Σχολική
Μονάδα: ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ
ΔΕΛΒΙΝΑΚΙΟΥ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ - 2011010
Σχολικό Έτος: 2022 -2023 Ημερομηνία Εξαγωγής:
07/07/2023
Α. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ
ΜΟΝΑΔΑΣ
Καταγράφονται συνοπτικά
τα χαρακτηριστικά και οι ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας,
που κρίνονται σημαντικά για την αποτύπωση
της εικόνας του σχολείου
Το Γυμνάσιο Δελβινακίου στεγάζεται σε ένα μοντέρνο δημόσιο κτίριο, κατασκευής 1972 από τον ΟΣΚ, στο Δελβινάκι Πωγωνίου,
περίπου 55 χιλ. από τα Γιάννενα και 10 χιλ. από τα ελληνοαλβανικά σύνορα. Το μαθητικό
δυναμικό του σχολείου
κατά το σχολικό έτος 2022-23
ήταν 20 μαθητές κατανεμημένοι σε 3 τμήματα,
ένα ανά τάξη: 7 στην πρώτη τάξη, 7 στην δευτέρα τάξη και 6 στην τρίτη τάξη. Οι μαθητές προέρχονται από το Δελβινάκι,
την Πωγωνιανή, το Δολό και τη δομή της Κιβωτού
του κόσμου, παράρτημα
Πωγωνιανής. Ένας μαθητής
και δύο μαθήτριες κατάγονται από την Αλβανία αλλά διαμένουν
μόνιμα με τις οικογένειές τους στην Ελλάδα και έξι μαθητές φιλοξενούνται στην Κιβωτό του κόσμου της Πωγωνιανής. Το σχολείο διαθέτει
τρεις αίθουσες διδασκαλίας, ένα εργαστήριο πληροφορικής, μία αίθουσα τεχνολογίας, μία αίθουσα εκδηλώσεων, μία αίθουσα γυμναστικής. αποθήκη και αίθουσα αρχείου. Στην αίθουσα της τεχνολογίας υπάρχει βιβλιοθήκη του σχολείου με πάνω από πεντακόσιους τίτλους βιβλίων. Σε κάθε αίθουσα υπάρχει laptop, βιντεοπροτζέκτορας και διαδραστικός πίνακας,
όπως και στην αίθουσα εκδηλώσεων. Δεν υπάρχει οργανωμένο εργαστήριο φυσικών επιστημών
αλλά μεμονωμένα όργανα φυσικής και χημείας. Στο εργαστήριο πληροφορικής υπάρχουν επτά ηλεκτρονικοί υπολογιστές για τους μαθητές. Το σχολείο διαθέτει
τρία φωτοτυπικά μηχανήματα, μικροφωνική εγκατάσταση με κονσόλα και ηχεία, αρμόνιο, μηχάνημα πλαστικοποίησης και βιβλιοδεσίας εγγράφων.
Ακόμα διαθέτει επτά τάμπλετ και δέκα λάπτοπ.
Εξωτερικά του κτιρίου υπάρχει μια πολύ μεγάλη αυλή με γήπεδα μπάσκετ,
βόλεϋ και μονόζυγα.
Ακόμα στην αίθουσα της γυμναστικής υπάρχει ένα τραπέζι πινγκ-πονγκ και ικανοποιητικός αριθμός οργάνων γυμναστικής. Όσοι μαθητές δεν είναι από το Δελβινάκι
μετακινούνται από και προς το σχολείο με μαθητικό λεωφορείο
του ΚΤΕΛ Ιωαννίνων. Οι γονείς των μαθητών ασχολούνται με την γεωργία και την κτηνοτροφία, τις οικοδομικές εργασίες,
τον τουρισμό ή είναι ελεύθεροι
επαγγελματίες.
Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ
ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
(Αξιολόγηση: 3)
Εφαρμογή εναλλακτικών διδακτικών πρακτικών: Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν τον υπολογιστή και τον διαδραστικό πίνακα της τάξης για τον εμπλουτισμό και την καλύτερη
κατανόηση του μαθήματος
από τους μαθητές.
Εφαρμογή πρακτικών διαφοροποιημένης μάθησης: Σε μαθήματα
όπως η Πληροφορική, η Τεχνολογία και οι ξένες
γλώσσες γίνεται συχνά εναλλαγή του ρόλου εκπαιδευτικού-μαθητή καθώς μαθητές με αυξημένες δεξιότητες
αναλαμβάνουν συχνά τον ρόλο του δασκάλου σε ένα γνωστικό
αντικείμενο που το γνωρίζουν ικανοποιητικά.
Υποστήριξη ευάλωτων κοινωνικών
ομάδων: Το σχολείο με αγάπη, κατανόηση, ανοχή στη διαφορετικότητα αλλά και με καλή συνεργασία
με τους παιδαγωγούς και τους κοινωνικούς λειτουργούς κατόρθωσε να εντάξει πλήρως και αρμονικά τους έξι μαθητές
της Κιβωτού του Κόσμου της Πωγωνιανής. Οι μαθητές αυτοί έχουν την πλήρη αποδοχή των συμμαθητών τους και βιώνουν συναισθηματική ασφάλεια
στο χώρο του σχολείου που είναι βασική προϋπόθεση για το καλό παιδαγωγικό κλίμα και την πρόοδο των μαθητών αυτών.
Σχολική
διαρροή - φοίτηση
(Αξιολόγηση: 4)
Το σχολικό έτος 2022-23 δύο μαθητές του σχολείου μας μετεγγράφησαν σε άλλο όμορο Γυμνάσιο και δύο μαθητές από Γυμνάσιο
της Καλαμάτας ενίσχυσαν
το δυναμικό του σχολείου μας με αποτέλεσμα το ισοζύγιο να είναι ισορροπημένο και να μην θεωρούμε ότι είχαμε διαρροές.
Διαθέσιμα τεκμήρια:
Myschool, Μητρώο Μαθητών, Φάκελος Μετεγγραφών (Φ. 19), αλληλογραφία του
σχολείου, βιβλίο πράξεων συλλόγου διδασκόντων.
Σχέσεις
μεταξύ μαθητών / μαθητριών
(Αξιολόγηση: 3)
Οι περισσότεροι μαθητές του σχολείου
μας είναι μαζί από το Δημοτικό καθώς έχουν καταγωγή
από το Δελβινάκι και τα όμορα χωριά με αποτέλεσμα να έχουν αναπτύξει
μακροχρόνιους δεσμούς φιλίας. Παρόλα αυτά υπήρξαν περιστατικά λεκτικής βίας για λόγους οπαδικούς, σχέσεων με το άλλο φύλο και για τοπικιστικούς λόγους. Τα περισσότερα περιστατικά επιλύθηκαν με διάλογο, αμοιβαία
υποβολή συγνώμης και διευθέτηση των όποιων διαφορών. Σε δυο-τρεις περιπτώσεις όμως
που υπήρξε ανεπίτρεπτη συμπεριφορά προς εκπαιδευτικούς με ύβρεις και απειλή βίας προς αδύναμους μαθητές, ο
σύλλογος τιμώρησε τους μαθητές που παρεκτράπησαν με μονοήμερες και διήμερες αποβολές
από το σχολείο.
Σχέσεις μεταξύ μαθητών
/ μαθητριών και εκπαιδευτικών
(Αξιολόγηση: 3)
Οι σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών είναι σχεδόν οικογενειακές. Λόγω του μικρού αριθμού των μαθητών ο κάθε εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα να αφιερώνει πολύ περισσότερο χρόνο σε κάθε μαθητή σε σχέση με τα πολυπληθή
σχολεία της πόλης. Οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν το οικογενειακό και πολιτιστικό περιβάλλον κάθε μαθητή και είναι σε θέση
να διερμηνεύουν καλύτερα συμπεριφορές. Καθώς το οικογενειακό και κοινωνικό πειβάλον κάποιων μαθητών
είναι προβληματικό είχαμε μεμονωμένα περιστατικά ανάρμοστης συμπεριφοράς προς εκπαιδευτικούς καθώς και άρνηση κάποιων μαθητών να μοιραστούν
όσα τους στεναχωρούν και λειτουργούν ως τροχοπέδη στην μαθησιακή και γνωστική τους εξέλιξη.
Σχέσεις σχολείου - οικογένειας
(Αξιολόγηση: 3)
Στο σχολείο μας λόγω του μικρού αριθμού μαθητών δεν υπάρχει οργανωμένος σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων. Η επικοινωνία με τους γονείς γίνεται συνήθως
τηλεφωνικά και με τους μισούς από αυτούς γίνεται και με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ή τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι υπόλοιποι
γονείς δεν έχουν επαρκή εξοικείωση με την τεχνολογία
και γι' αυτό επιλέγουν την τηλεφωνική συνομιλία
ή την προσωπική επαφή. Δεν υπήρξαν τριβές ή εστίες έντασης με τους γονείς και οι σχέσεις θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν καλές με δυνατότητα
βελτίωσης.
Θετικά
σημεία
-Το σχολείο ανταποκρίθηκε στον μαθησιακό και παιδαγωγικό του ρόλο. Η ύλη καλύφθηκε,
διεξήχθησαν οι δοκιμασίες αξιολόγησης των μαθητών καθώς και αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας, έγιναν σπουδαίες
παρεμβάσεις για την πρόληψη και την αποφυγή
της βίας, του ρατσισμού και κοινωνικής απομόνωσης.
Υλοποιήθηκαν δράσεις που έδωσαν δημιουργική διέξοδο στους μαθητές
και ανέδειξαν τα ταλέντα και τις δεξιότητές τους.
-Το μαθητικό δυναμικό
ήταν ικανοποιητικό (20 μαθητές) ενώ πριν πέντε
χρόνια ήταν 8 μαθητές.
-Το σχολείο ενισχύθηκε σε υλικοτεχνική υποδομή,
κυρίως από ευγενικές
χορηγίες συλλόγων και φορέων με αποτέλεσμα να είμαστε από άποψη τεχνολογικού εξοπλισμού σε υψηλό επίπεδο.
-Η συνεργασία με τους τοπικούς φορείς και τη Σχολική Επιτροπή του Δήμου ήταν σε γενικές γραμμές καλή συμβάλλοντας στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
Σημεία
προς βελτίωση
-Στο σχολείο μας υπήρξαν ελλείψεις
διδακτικού προσωπικού. Δεν διδάχτηκαν καθόλου τα μαθήματα
των Καλλιτεχνικών και της Οικιακής
Οικονομίας λόγω έλλειψης διδάσκοντα.
-Δεν κατέστη
δυνατόν να υλοποιήσουμε ένα Ευρωπαϊκό πρόγραμα:
ERASMUS, ETWININNG κλπ.
-Οι ενδοσχολικές επιμορφώσεις ήταν περιορισμένες
-Είχαμε αυξημένα περιστατικά παραβατικής συμπεριφοράς μαθητών
σε σχέση με την προηγούμενη σχολική χρονιά.
Διοικητική λειτουργία
Ηγεσία
- Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας
(Αξιολόγηση: 3)
Το σχολείο διεκπεραίωσε με επιτυχία όλες τις διοικητικές υποχρεώσεις του. Έθεσε ως κύριο στόχο την ασφάλεια και την υγεία των μαθητών σε συνδυασμό
με την κάλυψη όλων των μορφωτικών και εκπαιδευτικών αναγκών
τους. Θέσπισε και έθεσε σε λειτουργία εσωτερικό
κανονισμό του σχολείου.
Είχε σε πλήρη ενημέρωση το πληροφοριακό σύστημα My School. Συνεργάστηκε με τον Δήμο και τη σχολική επιτροπή για την κάλυψη όλων των λειτουργικών αναγκών του σχολείου.
Σχολείο
και κοινότητα
(Αξιολόγηση: 2)
Η επικοινωνία του σχολείου με την κοινότητα
δεν ήταν στον επιθυμητό βαθμό. Σε μια τοπική κοινωνία
που μαστίζεται από την ερήμωση,
έχοντας ως πρώτη προτεραιότητα τον αγώνα βιοπορισμού, σε έναν τόπο με λίγες επαγγελματικές ευκαιρίες
και δυνατότητες και με τους συλλογικούς φορείς να υπολειτουργούν δεν σημειώθηκε ιδιαίτερη
πρόοδος ούτε συνδιοργανώθηκαν αξιόλογες δράσεις πέραν των συνήθων (παρελάσεις, εκκλησιασμοί κλπ)
Θετικά
σημεία
-Η οργάνωση της ηλεκτρονικής επικοινωνίας και λειτουργίας του σχολείου που υστερούσε
-Η αναβάθμιση του επίσημου ιστοτόπου του σχολείου
-Οι πιο συχνές ηλεκτρονικές επαφές με γονείς και φορείς
Σημεία προς βελτίωση
-Η συνδιοργάνωση δράσεων με φορείς της τοπικής κοινωνίας και της ευρύτερης
εκπαιδευτικής κοινότητας
-Η ένταξη του σχολείου σε δίκτυο σχολείων
για την υλοποίηση κοινών προγραμμάτων
-Η δημιουργία οργανωμένου εργαστηρίου φυσικών επιστημών
-Η πρόσβαση των μαθητών ΑΜΕΑ εξακολουθεί να είναι προβληματική στο σχολείο κι αν υπάρξουν στο μέλλον μαθητές ΑΜΕΑ θα υπάρχει πρόβλημα πρόσβασης
και αποχώρησης
Επαγγελματική ανάπτυξη
εκπαιδευτικών
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις
(Αξιολόγηση: 2)
Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις ήταν μέτρια με δυνατότητες βελτίωσης. Είχαμε τρεις δια ζώσης ενδοσχολικές επιμορφώσεις σε θέματα εξοικείωσης με νέα τεχνολογικά εργαλεία στην εκπαίδευση, σε θέματα σχολικού εκφοβισμού καθώς και σε θέματα ψυχικής υγείας και υποστήριξης μαθητών από ευάλωτες
κοινωνικές ομάδες. Ακόμα έλαβαν χώρα και αρκετές
διαδικτυακές επιμορφώσεις πάνω σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ελευθεριών, δικαιωμάτων των παιδιών και των εφήβων, σε θέματα έμφυλης βίας αλλά και σε θέματα σωστής διατροφής
και άσκησης με στόχο την καλύτερη υγεία των μαθητών.
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα
(Αξιολόγηση: 2)
Το σχολείο συνέχισε τη συμμετοχή
του σε ένα εθνικό πρόγραμμα
της Διεθνούς Αμνηστίας
για τα ανθρώπινα δικαιώματα και έλαβε μέρος στο εθνικό πρόγραμμα επισκέψεων στη Βουλή των Ελλήνων. Εκκρεμεί
αίτηση ένταξης σε πρόγραμμα etwining. Δεν κατορθώσαμε όμως να συμμετέχουμε σε κάποιο ευρωπαϊκό πρόγραμμα ERASMUS, COMENIUS κλπ.
Θετικά
σημεία
Σημεία προς βελτίωση
Γ. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ
ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Λειτουργία
Παιδαγωγική και μαθησιακή
λειτουργία Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν 2
Άξονες στους
οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις
) Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών και εκπαιδευτικών
Λειτουργία
Διοικητική λειτουργία
Αριθμός Δράσεων
που υλοποιήθηκαν
0
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις
Λειτουργία
Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών Αριθμός Δράσεων που
υλοποιήθηκαν 1
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις ) Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις
Παρατηρήσεις / Σχόλια
Το σχολείο υλοποίησε
τρία σχέδια δράσεις σε δύο θεματικούς άξονες. Οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν έδειξαν
ζήλο και εργάστηκαν με προθυμία
και χωρίς αντιδράσεις ή δυσφορία. Έγινε διάχυση των αποτελεσμάτων και στα υπόλοιπα μέλη του συλλόγου, υλοποιήθηκαν αρκετές δράσεις και επιμορφώσεις στο πλαίσιο υλοποίησης των σχεδίων δράσης. Μαθητές και εκπαιδευτικοί θεωρούμε ότι βοηθήθηκαν στο έργο τους αλλά και στην πνευματική
και ψυχική τους συγκρότηση μέσα από την υλοποίηση των δράσεων αυτών.
Βαθμός
επίτευξης των στόχων που
είχαν τεθεί
3 = Σε μεγάλο βαθμό
Σημαντικότερα αποτελέσματα των Δράσεων
-Η συνειδητοποίηση εκ μέρους των εκπαιδευτικών ότι ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι πολυδιάστατος και δεν περιορίζεται μόνο στη διδασκαλία.
-Η συνεργασία μεταξύ σχολείου, εκπαιδευτικών θεσμών και φορέων και η ενίσχυση της εξωστρέφειας της σχολικής μονάδας
-Η άντληση πολύτιμων
γνώσεων, πνευματικών και ψυχικών εφοδίων
που θα ενδυναμώσουν τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές στο έργο τους.
- Η καλλιέργεια κουλτούρας συνεργασίας και ομαδικού πνεύματος
Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν
Δεν παρουσιάστηκαν ιδιαίτερες δυσκολίες πέρα από ένα φυσιολογικό άγχος να χωρέσουμε
όλες τις παραπάνω
δράσεις στο σχολικό πρόγραμμα χωρίς να υποβαθμίσουμε τη διδασκαλία και την κάλυψη της απαιτούμενης διδακτέας ύλης.
Ανάδειξη Πρακτικών και προτάσεις για αξιοποίησή τους από άλλα σχολεία (προαιρετικά).
Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις
Θέμα 1
Άξονας
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα
Ειδικότερο Θέμα
Η συμμετοχή του σχολείου σε ένα πρόγραμμα
Erasmus που θα ενισχύσει την εξωστρέφεια του σχολείου
Θέμα 2
Άξονας
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις
Ειδικότερο Θέμα
Ενίσχυση των ενδοσχολικών επιμορφώσεων και ει δυνατόν η συνδιοργάνωση επιμορφωτικών δράσεων από κοινού με όμορα σχολεία
Θέμα 3
Άξονας
Σχολείο και κοινότητα
Ειδικότερο Θέμα
Η συνδιοργάνωση κάποιας αξιόλογης δράσης με συλλόγους
και φορείς της τοπικής κοινωνίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου